۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا شما دارچین واقعی می‌خورید؟

تفاوت دارچین سیلان و کاسیا

دارچین سیلان و کاسیا

ادویه دارچین بسیار محبوب است که علاوه بر خوشمزه کردن غذا، مزایای بسیار زیادی بر سلامتی انسان نیز دارد. به طور کلی دو نوع دارچین در بازار موجود است که تفاوت‌های زیادی دارند.

۱.دارچین سیلان که به آن دارچین واقعی هم گفته می‌شود و در جنوب هند (در منطقه سریلانکا) تولید می‌گردد.

 ۲.دارچین کاسیا که به آن دارچین چینی هم گفته می‌شود و در جنوب چین تولید می‌گردد.

 به طور کلی خواص دارچین سیلان بسیار بهتر از دارچین کاسیا است و تولید آن سابقه‌ی بسیار طولانی و تاریخی دارد. اگر از دارچین و عطر دلنشین آن برای پخت و پز استفاده می‌کنید، بهتر است از دارچین کاسیا (یا دارچین چینی )استفاده شود که عطر زیادی دارد. اما اگر به طور مداوم از دارچین استفاده می‌کنید یا برای مصارف دارویی می‌خواهید از آن بهره ببرید، بهتر است از دارچین سیلان استفاده کنید  زیرا مصرف مداوم دارچین کاسیا برای سلامتی انسان ضرر دارد.  دارچین ادویه‌ای است که از پوست داخلی درخت کوچک و همیشه سبز به نام سینامون (Cinnamon) که بوی مطبوعی دارد گرفته می‌شود. دارچین یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است و برای درمان سردرد مفید است. سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و به کاهش التهاب کمک می‌کند.برای به دست آوردن دارچین، پوست درونی درختان دارچین که نرم هستند، باید کنده شود. سپس، پوست‌های تهیه شده خشک می‌شوند که موجب لوله‌ای شکل شدن پوست و شکل‌گیری چوب‌های دارچین می‌شود.

تفاوت ظاهری دارچین سیلان و کاسیا

مهم ترین تفاوت‌ دارچین سیلان و کاسیا

یکی از تفاوت‌های اصلی دارچین سیلان و کاسیا، تفاوت در طعم آن‌ها است. دارچین سیلان دارای طعم ملایم‌تر و شیرین‌تری نسبت به دارچین کاسیا است، عطر کمتری دارد و رنگ آن روشن‌تر می‌باشد. اغلب مردم، طعم و عطر دارچین سیلان را بیشتر می‌پسندند و استشمام آن را دوست دارند زیرا بسیار ملایم است. دارچین کاسیا که به آن دارچین چینی هم می‌گویند، رنگ قهوه ای مایل به قرمز تیره دارد (به همین دلیل به آن دارچین گل سرخی هم گفته می‌شود)، عطر و بوی تند و زیادی داشته و کمی مزه تلخ دارد. همچنین دارچین کاسیا طبع گرم‌تری نسبت به دارچین سیلان دارد.

تفاوت ظاهری دارچین سیلان و کاسیا

از تفاوت‌های اصلی این دو دارچین، تفاوت ظاهری آن‌هاست. روش تشخیص دارچین کاسیا از دارچین اصل سیلان زیاد سخت نیست، کافی‌ست به عکس‌های بالا نگاه کنید. دارچین سیلان به صورت پوسته پوسته‌های در هم‌تنیده است، رنگ روشن‌تری دارد، و هر کدام از پوسته‌های آن بسیار نازک و کاغذی است. در صورتیکه دارچین سیلان رنگ تیره‌تری داشته و پوسته‌های آن داراری ضخامت بیشتری است. اما اینکه چرا دارچین سیلان به صورت پوسته پوسته است، به دلیل نحوه تولید آن است. دارچین سیلان که از محصولات بومی سریلانکا در جنوب هند است، کاملا به صورت ارگانیک و سنتی تولید می‌شود و از این رو طرفداران زیادی دارد. شکنندگی یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه در دارچین سیلان است در حالی که خرد کردن دارچین کاسیا بسیار سخت است. این تفاوت‌های ظاهری را زمانی می‌توانید تشخیص دهید که دارچین قلم به شکل بالا تهیه کنید؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم که دارچین سیلان را به صورت پودر خریداری نکنید.

فروشگاه ادویه مزید

فروشگاه ادویه مزید، با ارائه انواع ادویه‌جات و چاشنی‌های باکیفیت از سراسر جهان، به شما در خلق تجربه‌ای بی‌نظیر در آشپزی کمک می‌کند.

تفاوت ظاهری دارچین سیلان و کاسیا در پودر آن‌ها

همانطور که در بالا گفته شد، دارچین سیلان رنگ قهوه‌ای روشن دارد اما دارچین کاسیا رنگ قهوه‌ای تیره رو به قرمزی دارد و از این رو این تفاوت را می‌توان با توجه به عکس بالا در پودر آن‌ها نیز متوجه شد.

تفاوت دارچین سیلان و کاسیا در قیمت

دارچین کاسیا یا دارچین چینی که کیفیت کمتری دارد، اما بسیار ارزان است. به دلیل کیفیت و خواص منحصر به فرد دارچین سیلان، قیمت آن در بازار جهانی بیشتر است.

تفاوت ظاهری دارچین سیلان و کاسیا

خلاصه‌ای از تفاوت‌های دارچین سیلان و کاسیا در یک نگاه

 دارچین سیلان دارچین کاسیا
 نام مستعار: دارچین شیرین، دارچین سریلانکا، دارچین واقعی     نام مستعار: دارچین چینی، دارچین سایگون
 به طور کلی ایمن   دارای سمیت برای کبد در صورت استفاده طولانی مدت  
 نرم و به راحتی شکننده   زبر و سخت و به راحتی نمی‌شکند
 قهوه‌ای روشن   قهوه‌ای تیره و مایل به قرمز
 عطر ملایم و شیرین   طعم و عطر تند
 فاقد کومارین   دارای ۵ درصد کومارین
 گران بوده و به راحتی یافت نمی‌شود   بسیار ارزان‌تر و قابل دستیابی در سوپرمارکت‌ها
 بومی سریلانکا است   بومی چین و اندونزی است
 شکل ظاهری به صورت چند لایه لایه‌های نازک مانند سیگار   یک لایه ضخیم با حفره داخلی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.